Het docententeam van ToBe Jeugdtheaterschool bestaat uit enthousiaste theater-, zang- en dansdocenten! Lees hier meer over hun opleiding, ervaring en ambitie.
Evi Bosman (1995) is een singer-songwriter en woont in Rotterdam. Geïnspireerd door een breed spectrum aan genres als folkrock, alternative indie, jazz en klassiek, schrijft Evi songs met een eerlijke, introspectieve blik. Met haar muziek zoekt ze naar verbinding tussen zichzelf en de luisteraar, door authentieke emotie te onderzoeken in al haar kracht en kwetsbaarheid. Denk aan invloeden van bands als Big Thief en Radiohead, en songwriters als Joni Mitchell en Phoebe Bridgers.
Evi op Spotify >>
Hallo! Mijn naam is Fien Meesen. Muziek is altijd mijn passie geweest. Ik volgde door de jaren heen verschillende soorten muziek- en danslessen. Dit bleef lange tijd mijn hobby, tot mijn ambitie te groot werd en na de middelbare school besloot de vooropleiding musical/muziektheater te gaan volgen aan het MUDA in Evergem, België. Met deze voorbereiding op zak, startte ik vervolgens aan de bachelor opleiding Codarts Muziektheater, waar ik ben afgestudeerd als Vocal Performer. In mijn musical/theaterlessen wil ik de leerlingen richting geven aan het plezier wat ze ervaren wanneer ze performen. Ik geef ze tools om beter te worden en wil ze kundig maken in het overbrengen van de magie van ons vak, opdat ze dit plezier kunnen delen, mensen kunnen emotioneren en een boodschap kunnen overbrengen. In de zanglessen bespreken we samen wat het doel is dat je wil bereiken en wat voor materiaal je wil behandelen. Op die manier zoeken we naar een lesinhoud op jouw maat. Of je dus wil toewerken naar het professionele werkveld of gewoon graag liedjes wil leren zingen, iedereen is welkom. Verder ben ik als zangdocent van mening dat het belangrijk is, dat elke zanger begrijpt hoe zijn/haar instrument werkt en snapt welke onderdelen meespelen in het vormen van een klank. Ik geloof dat alleen op die manier, de studenten eigenaar kunnen worden van hun eigen stemgeluid en op termijn zelfstandig kunnen leren werken om te blijven groeien als zangers/zangeressen.
Als kind liep ik al bij ToBe rond bij de theater- en dansafdeling. Ik begon bij de musicallessen en later ben ik doorgestroomd naar de productiegroepen waar ik een aantal jaren in voorstellingen heb gespeeld. Hier heb ik mijn enthousiasme, plezier en liefde voor dans verder ontwikkeld. Ik zat altijd al op ballet en hield heel erg van bewegen. Na de middelbare school studeerde ik aan de MBO Dans in Goes. Na deze opleiding was ik nog niet klaar met studeren en vooral niet met dansen. In 2020 ben ik afgestudeerd als danser, docent en maker aan het Codarts Rotterdam, richting Dance in Education.
Ik geef al jaren les aan verschillende doelgroepen, leeftijden, instellingen en in verschillende landen (China, Gambia, Italië, Nederland). Naast het vele lesgeven heb ik ook ervaring in het creëren van choreografieën en het optreden als danser.
Volgens mijn ouders danste ik al toen ik in de wieg lag.
Het was dan ook niet verrassend dat ik, toen ik nog op de basisschool zat, naar de vooropleiding van de dansacademie ging. Daarna stroomde ik door naar de Havo voor Muziek en Dans en haalde uiteindelijk mijn bachelor diploma Dans (Codarts, Hogeschool voor de Kunsten).
Sindsdien werk ik als danseres en dansdocent. Ik vind het belangrijk om zelf nog steeds met veel plezier te dansen, zodat ik mijn dansplezier kan overbrengen op mijn leerlingen.
Ik geef les aan de allerkleinsten, de alleroudsten en alles wat er tussenin zit. In mijn lessen werken we met verschillende thema’s en inspiratiebronnen. Die kunnen vanuit mij komen maar ook vanuit de leerlingen. Zo leren de leerlingen van mij, maar ik ook van hen en creëren we samen de dansles.
Na mijn opleiding aan de Paul van Vliet Academie voor kleinkunst, ben ik verschillende aspecten van het theater gaan proeven. Zelf spelen, schrijven, regisseren en lesgeven. Tijdens de theaterles komen al die aspecten samen voor mij, de leerlingen zijn aan het spelen, we kunnen samen onze creativiteit erop loslaten en door de leerlingen te regisseren zie ik ze elke week groeien.
Tijdens de lessen staat plezier voorop, want daar begint theater maken mee! Naast plezier bied ik mijn leerlingen de gepaste gereedschappen aan om vrijuit te kunnen spelen en zich zeker te voelen op het toneel. Wanneer we aan een presentatie gaan werken doen we dat samen, de leerlingen verbazen me elk jaar opnieuw met creatieve ideeën en inzichten. Plezier maak je samen, en theater ook!
Na het afronden van de Havo voor Muziek en Dans aan Codarts in Rotterdam ben ik op doorgestroomd naar de opleiding Docent Dans. Sinds het afronden van Codarts ben ik vooral werkzaam als dansdocent en als danser bij verschillende projecten.
In mijn lessen wordt met name gewerkt aan de creativiteit van de leerlingen, waarbij we werken aan het omzetten van zowel abstracte als concrete thema’s in dans. Verder geloof ik dat er in iedere leerlingen een danser schuilt die ik graag tot optimale ontwikkeling wil laten komen. Iedere leerling loopt een eigen ontwikkelingsproces door, daarom staat persoonlijke aandacht in mijn lessen voorop.
Momenteel studeer ik aan het Conservatorium Codarts in Rotterdam en ga ik het laatste jaar (2021-2022) van mijn opleiding Docent Muziek in. Eerder op de Theaterhavo heb ik muziek (zingen) altijd met acteren en dansen gecombineerd. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in de ontwikkeling van mijn leerlingen en hoe muziekeen motiverende werking kan hebben. Mijn muzieklessen zitten hierdoor vol met diverse activiteiten. Door te zorgen voor een fijne en veilige sfeer in de groep, wordt er enthousiast gezongen, veel gelachen en geluisterd én leren we veel van elkaar. We gaan samen mooie dingen creëren.
Na het behalen van haar Bachelor en Master graad in klassieke zang besloot Kiki op zoek te gaan naar een werkveld waarin ze haar creativiteit, liefde voor verschillende muziekstijlen en passie voor compositie kon combineren. Inmiddels zingt en schrijft ze haar eigen muziek onder de naam Frangi.
In haar lessen besteed ze veel aandacht aan de functie van muziek in het theater en hoe je met simpele bouwstenen zelf muziek kunt maken voor in het theater. “Iedere leerling heeft zijn eigen kracht en daar probeer ik naar opzoek te gaan in de lessen. Sommigen hebben een hoge stem of juist een donkere stem, een flexibele stem of juist een mooie spreekstem. Andere leerlingen zijn weer heel creatief en goed in het bedenken van teksten.”